2015/01/08

à la Chanel

             / TOTAL COST47,5 EUR / 210 PLN / 15 000 HUF /  




-------------------------------------------------------EN-------------------------------------------------------
In the previous post I wrote that there will be “little or very little text”, but today I got inspired. :)

Chanel products are luxury and expensive what means, not available for average customer. Coco Chanel was 
living in times heavy, well decorated dresses dominated in woman fashion, that is why she wanted her clothes 
to be the same nifty but as well simply, comfortable, and what is the most important, for each occasion. She 
was the initiator of skirts and dresses up to knee, jacket without collar, even insole in shoes. The First World War 
made women change to inwrought creations into light, but still elegant clothes from Chanel. Coco wanted to 
reach out to contemporaneous women. She wanted them to have easier and more loose life in matter of 
dressing up. She has changed a lot in way of thinking about clothing. Now, the brand Chanel is not the same, 
even they say they are going according to the idea of its founder. Back then clothes were to be comfortable 
and for each occasion, nowadays are too elegant for everyday usage and those are worn rather on red carpets.

When my friends see me in set of clothes presented in today’s post, they call me „Chanel”. 
Maybe there is something in that, eventually black color dominates in my outfit. :)


-------------------------------------------------------PL-------------------------------------------------------
W poprzednim poście pisałam, że tekstu na blogu będzie „mało, albo bardzo mało”, 
a dziś dla przekory miałam natchnienie. :)

Produkty Chanel są luksusowe i drogie, a co za tym idzie niedostępne dla przeciętnego konsumenta. Coco
żyła w czasach, kiedy górowały bogato zdobione, ciężkie suknie, dlatego chciała, by ubrania jej projektu były 
równie szykowne, ale proste, wygodne, niekrępujące ruchów, a przede wszystkim na każdą okazję. To ona jest inicjatorką spódniczek i sukienek do kolan, żakietów bez kołnierzyka, czy chociażby wkładek do butów. I wojna 
światowa zmusiła kobiety do zrzucenia bogato zdobionych kreacji i wyboru lekkich, ale nadal eleganckich strojów 
od Chanel. Coco wyciągała rękę ówczesnym kobietom. Chciała, by ich życie było łatwiejsze i bardziej swobodne chociażby w kwestii ubioru. Sporo zmieniła w myśleniu o ubiorze. Dziś Firma Chanel nie jest już taka sama mimo, 
że zarzeka się, że idą w duchu idei założycielki firmy. Kiedyś miały być wygodne i na każdą okazję, dziś są zbyt 
eleganckie na „codzienny” ubiór i są noszone raczej na czerwone dywany.

Kiedy znajomi  widzą mnie w zestawieniu z dzisiejszego posta mówią na mnie „Chanelka”. 
Może i faktycznie coś w tym jest, w końcu przewagą stroju jest czerń. :)


-------------------------------------------------------HU-------------------------------------------------------
Legutóbb azt írtam, hogy “rövid vagy nagyon rövid szöveg” fog tartozni egy-egy poszthoz, 
de a mai nap megjött az ihlet :)

A Chanel termékek drágák és fényűzőek, ami azt jelenti, hogy nem elérhető az átlag vásárló számára. 
Coco Chanel abban a korszakban élt, amikor a nehéz, szépen díszített ruhák domináltak a női divatban, 
ezért ruháit ő is ugyanebben a csinos-elegáns stílusban képzelte el, ugyanakkor egyszerű és kényelmes 
kivitelben, de ami a legfontosabb, hogy mindennapi viseletre alkalmas formában.  Ő volt a térdig érő ruhák 
és szoknyák, a gallér nélküli kabát, de még a cipőtalp kitalálója is. Az első világháború megváltoztatta 
nők gazdagon díszített kreációit könnyű, de elegáns ruha darabokká. Coco segíteni akart a kortárs hölgyeknek, 
hogy számukra az öltözködés könnyebbé, könnyedebbé váljon. Sokat változtatott a gondolkodásmódban 
a ruházkodást illetően. Manapság a Chanel márka már nem ugyanaz mint régen, még akkor sem, ha azt 
mondják, hogy még mindig az alapító elképzeléseit követik. Akkoriban a ruhák kényelmesek, mindennapi 
viseletre alkalmasak voltak, míg a mai kreációk túl elegánsak mindehhez, inkább a vörös szőnyegre valóak.

Amikor a barátaim olyan ruha összeállításokban látnak, mint amilyen a mai posztban is bemutatásra kerül, 
akkor csak Chanelnek szólítanak. Talán van is benne valami, végülis a fekete szín dominál. :)







Wearing:

dress / sukienka / dressz - Hippocampe (10 EUR / 40 PLN / 3 000 HUF)
jacket / żakiet / blézer - SH - Amosphere (12,5 EUR / 50 PLN / 3 500 HUF)
shirt / koszula / blúz - SH - Promod (12,5 EUR / 50 PLN / 3 500 HUF)
boots / buty / cipő - Promod (leather shoes 12,5 EUR / 70 PLN / 5 000 HUF)
handbag / torebka / táska - gift

TOTAL COST: 47,5 EUR / 210 PLN / 15 000 HUF





Other interesting posts:
BeTheVogue by Marta Borsodi    BeTheVogue by Marta Borsodi     BeTheVogue by Marta Borsodi

4 komentarze :

Thank you for comming and commenting! Greetings from BeTheVogue :)